‘Hartritmevariabiliteit’ zegt veel over hoe ons lichaam functioneert. We kunnen het gebruiken om uw stress te meten en te verbeteren, om creatiever te zijn en om goed te herstellen van uw trainingen.

Wat is ‘hartritmevariabiliteit’?

Letterlijk betekent variabiliteit volgens wikipedia, medische veranderlijkheid.

Heel lang wisten we niet dat de veranderlijkheid van het ritme van onze hartslag iets zegt over onze gezondheid. Soms pompt het hart wat sneller, dan weer wat langzamer.  En dat is een goed teken. Een hoge variabiliteit van ons hartrite zegt dat ons autonome zenuwstelsel goed functioneert.

De hartritmevariabiliteit (HRV) en het autonome zenuwstelsel

Uw hartritmevariabiliteit is een indicatie van hoe goed uw autonome zenuwstelsel functioneert. En dat autonome zenuwstelsel regelt bijna alles wat er in uw lichaam gebeurt, zoals onze spijsvertering, ademhaling en bloeddruk. De nervus vagus, een van onze grote hersenzenuwen, speelt hierbij een belangrijke rol.

Wat er zo interessant aan is, is dat we lang aannamen, dat we alles met ons brein konden besturen. Niets is minder waar. Het is eerder andersom. Hier speelt de nervus vagus ook een belangrijke rol in. Deze hersenzenuw werkt niet één kant op: van de hersenen naar alle organen. Nee, er gaan veel meer signalen vanuit ons hart naar onze hersenen dan andersom.

Wat heeft u er aan?

U krijgt door het laten meten van uw HRV een indruk hoe het staat met uw stress. En bovenal kunt u uw hartritmevariabiliteit ook actief stimuleren en trainen om bijvoorbeeld:

  • beter met stress om te kunnen gaan
  • sneller te herstellen na een training
  • meer creativiteit te krijgen
  • meer focus te krijgen
  • sneller in de flow te komen

Daarom zeggen ook veel mensen dat jij je beter gaat voelen als je iets gaat doen. Onze lichamen zijn niet gebouwd om alleen maar te kunnen denken. Het werkt andersom. Met oefeningen kun jij je drukke en gestreste hersenen tot rust brengen.