Slapende vrouw. Foto van freepik: https://nl.freepik.com/vrije-foto-vectoren/achtergrond">Achtergrond foto designed by Jcomp - Freepik.com

30% van de mensen heeft slaapproblemen! Met slaapoefentherapie leert u hoe u weer kunt slapen. Want slapen gaat over de 24 uur van dag en nacht. Uw dag beïnvloedt hoe u slaapt en uw slaap beïnvloedt uw dag. Reden genoeg er iets aan te doen.

Zonder medicatie toch goed slapen

Dat 1 op de 3 mensen niet goed slaapt, realiseren we ons vaak niet. Toch blijkt uit cijfers dat dit het geval is. En 12% van de Nederlanders gebruikt slaapmedicatie. Daarmee bestrijden ze hooguit de symptomen van slecht slapen en niet de oorzaak. En dat is jammer, want er zijn betere manieren om met uw slaapproblemen om te gaan.

Verschillende vormen van slaapproblemen

  • Moeite met inslapen
  • Niet kunnen doorslapen
  • Vroeg wakker worden
  • U kunt moeilijk naar bed gaan
  • U heeft slaapritmeproblemen
  • U slaapt te vaak, te lang of te kort.

Al deze vormen van een verstoord slaappatroon of een combinatie ervan, kunnen grote gevolgen hebben voor hoe u zich voelt.

Gevolgen van slecht slapen

De gevolgen van slecht slapen kunnen groot zijn. We hebben het niet over een enkel keertje, maar over vaak voorkomende problemen met goed slapen. Dat kan leiden tot:

  • Concentratieproblemen
  • Vermoeidheidsklachten
  • Overmatige slaperigheid
  • Vergeetachtig zijn
  • Een kort lontje
  • Moedeloos voelen, piekeren en doemdenken
  • Meer eten en dikker worden
  • Depressie en angst
  • Hoofdpijn, stress enz.

In al deze gevallen kan het behulpzaam zijn om uw klachten voor te leggen aan de slaapoefentherapeut.

Een andere kijk op uw nachtrust met uw slaapoefentherapeut

Slapeloosheid heeft veel met gedrag te maken. De slaapoefentherapeut helpt u om zicht te krijgen op uw slapeloosheid. Om te beginnen brengen we de 24 uur van uw dag en uw nacht in kaart. Dan doen we omdat veel omstandigheden invloed hebben of u goed of slecht slaapt.

  • Veel beeldschermgebruik kan invloed hebben op uw slaap
  • Chronische pijn en slapeloosheid gaan vaak samen
  • Het idee dat we hebben over hoe we slapen klopt vaak niet met de werkelijkheid
  • Ook biologische, psychologische en/of sociale omstandigheden spelen een rol in hoe u slaapt.

Samen aan de slag om weer te slapen als een roos

Marieke Nijkamp en Ilse van der Zee zijn als slaapoefentherapeut specialist in de begeleiding van uw slaapgedrag, zodat u weer goed kunt gaan slapen. Daarbij werken ze met u aan de duur, de kwaliteit en het moment van slapen. We kijken naar uw dag- en nachtritme en staan stil bij uw tijdsbesteding. Want goed slapen kunt u leren. Dat doen we op verschillende manieren:

  • U leert u te ontspannen met hulp van ademhalings- en ontspanningsoefeningen
  • U krijgt zicht op wat in uw dagbesteding behulpzaam is om te kunnen slapen en wat niet
  • Het kan zijn dat Marieke of Ilse met u afspraken maken over een schema wanneer en waarvoor u uw bed gebruikt
  • Met onder andere mindfulness leert u het piekeren stop te zetten
  • U oefent in het stellen van uw grenzen en in nee-zeggen
  • U oefent hoe u weer positief over uzelf en uw omstandigheden kunt denken. En u leert een goede manier aan om met problemen om te gaan
  • Dit alles doen we zo dat u het praktisch kunt toepassen en dat het bij u past.

En zo zit het met de kosten

Oefentherapie Cesar- en Mensendieck wordt vergoed door uw aanvullende verzekering. Check uw polis voor de voorwaarden. U kunt natuurlijk ook altijd Marieke of Ilse om uitleg vragen.

Direct toegang

U kunt direct een afspraak maken en hebt geen verwijzing van uw huisarts nodig.

U kunt nog meer lezen over slaapoefentherapie

Op de websites slaapoefentherapie en SlaapSlim, vindt u uitgebreide informatie over slaapstoornissen, onze aanpak en welke mensen in aanmerking komen voor slaapoefentherapie.

 

  • De cijfers in dit artikel zijn gebaseerd op die van het Nederlands Huisartsen Genootschap NHG